Is e-commerce de toekomst?

MrOferto
Online websites creëren, online betalingen en online verkopen? E-commerce staat voor alle vormen van handel die online plaatsvinden. Hiermee is het dus niet beperkt tot enkel webshops maar ook bijvoorbeeld verkoop via email.
Is e-commerce de toekomst?

Wat is e-commerce?

E-commerce is elke vorm van handel die uitgevoerd wordt via het internet. Hierbij gaat het ook over alle vormen die op elektronische manieren gebeuren zoals het verkopen via email. We praten over de verkoop van goederen, diensten en digitale producten. Bij het maken van een e-commerce website, wordt er vooral aandacht besteed aan een optimale ervaring voor de bezoeker.

E-commerce is één van de meest invloedrijke verkoopkanalen. Naast concurrentie met gevestigde orde zoals fysieke winkels in de buurt, kun je met e-commerce websites producten en diensten verkopen die anders vrijwel onmogelijk te distribueren zijn. Denk aan e-books die niet verkrijgbaar zijn in een print editie. Het is hiermee ook eenvoudiger om internationaal handel te drijven.

bron: foto door rawpixel.com van freepik

Websites inrichten voor commerciële doeleinden

Er zijn verschillende manieren om deze websites in te richten. Zo kunnen er betaallinks voorzien worden maar ook kan er gebruik gemaakt worden van een al bestaand systeem of een systeem op maat.

Verder kan er gebruik gemaakt worden van een derde partij zoals eBay of marktplaats om goederen te verkopen en diensten aan te bieden. Het afhandelen van transacties verloopt doorgaans via organisaties die geautoriseerd zijn om betalingen te verzorgen zoals iDeal of paypal.

Daarnaast is het belangrijk om websites vindbaar te maken. Dit gebeurt door middel van zoekmachine optimalisatie en/of zoekmachine adverteren.

Voordelen van e-commerce

E-commerce is niet plaatsgebonden. Daardoor kan dit ook internationaal gebeuren en maakt dit internationale handel een pak eenvoudiger. Webshops kennen geen openingstijden, hierdoor is deze handel 24/7 mogelijk.

Webshops hebben een grote efficiëntie. Een webshop is voor de klant zo efficiënt mogelijk ingericht. Producten kunnen snel gevonden worden en op een snelle en eenvoudige manier gekocht worden.

Doordat alles op een online website gebeurd, is het gemakkelijker om een breder assortiment te voeren. Hierdoor wordt het succes van een webshop vergroot en zijn er producten voor alle klanten.

Verder kan er snel geanticipeerd worden. Het is cruciaal om snel te kunnen reageren op acties van concurrenten. Een e-commerce initiatief is nooit af. Concurrentievoordeel wordt gecreëerd door snelle anticipatie.

Dropshipping

Dropshipping is een belangrijke vorm van e-commerce. Hierbij ontvangt de handelaar de bestelling van de klant. De handelaar plaatst de bestelling door naar een producent of groothandel. De producent of groothandel levert vervolgens het product rechtstreeks aan de koper.

Er zijn heel veel voordelen aan dropshipping zoals dat je geen groot eigen vermogen en geen grote voorraad nodig hebt. Je kunt dit met een laag risico doen waardoor er geen grote verliezen gemaakt kunnen worden. Doordat je dit online doet, is het heel gemakkelijk om je assortiment uit te bereiden. Verder is er zeer veel keuze uit leveranciers en producten.

Het nadeel van dropshipping zijn de lage winstmarges. Dit komt door de vele concurrentie. Net omdat het zo makkelijk is om een dropship-webshop te starten, zijn er veel bedrijven die producten aan zeer lage prijzen verkopen om zo hun omzet te vergroten. Voor een grote winst bij dropshipping, is het nodig om de juiste producten en de juiste leveranciers te zoeken.


« Hoe gaat het met de solden? Feitjes over eten »