Hoe gaat het met de solden?

MrOferto
De solden gaan terug van start maar de verwachtingen liggen maar gematigd. Gemiddeld wordt de verkoop 2,4% lager geschat in vergelijking met de verkoop van vorig jaar. Dit bleek uit een rondvraag van Mode Unie. Solden zullen pas echt succesvol worden als het winters weer komt.
Hoe gaat het met de solden?

De impact van het weer op solden

Het warme najaarsweer speelt net zoals vorig jaar parten op de winterverkoop. Gelukkig hebben mode handelaars hiermee rekening gehouden door hun aankoop patronen bij te stellen. Ze starten hierdoor de solden met minder stock.

Ook worden er door het jaar door vele kortingsacties gegeven. Hierdoor halen winkels veel minder winst. Echter vinden winkels het kennen van een correcte prijs wel belangrijk. Door de vele actiedagen wordt de sector stilaan doodgeknepen. Hierdoor kan het dat solden niet meer zo sterk gaan dalen dan andere jaren.

bron: foto door vectonauta van freepik

‘we zouden met trots kleding aan de volle prijs moeten verkopen’

Doordat de trends zo snel evolueren, produceert men steeds meer. Door dit systeem, waarbij er aan overproductie wordt gedaan, hangen de winkels nog té vol met kleren aan het einde van het seizoen.

Na deze periode wordt de kleding uit de rekken gehaald. Hierdoor wordt er in de realiteit daarom nog veel te veel kleding verbrand. Dit zorgt echter voor een gigantische klimaatimpact. Deze is voor niets geweest wanneer de kleding op een vuilnisbelt of in een verbrandingsoven terecht komt. Denk hierbij ook aan de menselijke energie die in de productie van een kledingstuk wordt gestopt.

Prijszetting

Waarom kopen merken dan zoveel in? De drang naar economische groei is enorm. Fabrikanten geven kortingen voor grote hoeveelheden. Hierdoor lijkt de directe productiekost te dalen en de productmarge te vergroten. Dit is logisch als de retail écht nood heeft aan marges van de aankoopprijs maal 2,6 om op het einde van het seizoen weer solden te kunnen geven of Black Friday acties te kunnen doen.

Hierbij gaat de mode-industrie volledig de mist in. Ze kopen te veel in om dit quasi aan de kostprijs te verkopen. hierdoor is het winstmarge veel te klein.

bron: foto door jcomp van freepik

Hoe moet dit dan wel?

Door de solden periode een maand te verlaten en kortingen te verlaten, betalen klanten de correcte prijs voor een kledingstuk. Deze betaald de klant ook met veel plezier aan de retailer.

De meeste duurzame optie is seizoens loze mode. Echter zijn binnen het gangbare systeem, solden op het einde van het seizoen een steengoede zaak. Solden voordat het seizoen ten einde is, is dan ook een ‘race to the bottom’. We hopen dat de solden standaard een maand verplaatst kunnen worden.

Dit is spijtig genoeg dit jaar nog niet in elke winkel op een correcte manier gebeurd. Dit door druk van grote ketens. Als de wetgeving doorgetrokken wordt naar de volgende seizoenen dan kan deze druk niet meer opgelegd worden. Ook is het de bedoeling dat dit op Europees niveau gedaan kan worden. Dit heeft tijd nodig. Als partijen voldoende tijd krijgen, dan kunnen ze dit idee laten inwerken in hun mindset.

Op deze manier ontvangen retailers genoeg inkomsten en leren kopers de correcte prijs betalen. Dit voorkomt dat kopers van solden naar solden gaan. Hierdoor appreciëren kopers hun aankoop meer.


« 5 weetjes over eten Is e-commerce de toekomst? »