Waarom stijgen prijzen in winkels?

MrOferto
Het voorbije jaar is winkelen een heel pak duurder geworden. Je moet steeds meer en meer op prijzen letten. Hoe komt dit? Komt dit nog steeds door de oorlog? En hoe komt het dat sommige producten veel minder stijgen dan andere?
Waarom stijgen prijzen in winkels?

Welke producten stijgen het hardste?

Als we producten vergelijken met elkaar dan zien we dat er een aantal harder stijgen dan de rest. Een voorbeeld hiervan is zonnebloemolie. Zonnebloemolie komt uit Oekraïne. Nadat er daar oorlog uitbrak, kwam er een groot tekort aan dit product. Zo zien we dat deze bij de Delhaize steeg met + 25% en bij de Albert Heijn met + 76,9%. Dit ook met andere vetstoffen en granen. Hierdoor gaat dit verder naar producten die op basis hiervan gemaakt zijn zoals bloem, brood of sandwiches.

Maar echter een van de grootste stijgers is de zuivel. De prijs van zuivelproducten zoals melk en kaas schiet omhoog. Waarom gebeurd dit? Dit komt door de hogere energiekosten, de prijs voor veevoeder die hard steeg en de schaarste op de zuivelmarkt. Melkboeren worden hierdoor wel correct betaald. Ze krijgen 40% meer dan een jaar geleden. Echter is deze verhoging nog niet volledig tot in de winkel gekomen. Hierdoor vrezen we dat de prijzen van melk nog gaan stijgen.

bron: foto door upklyak van freepik

Moeten prijzen in de winkels nog meer stijgen?

Zoals reeds vermeld, krijgen melkboeren 40% meer betaald. Echter is deze 40% er nog niet volledig bij in de winkels. Blijkbaar is dit ook bij andere producten. Hoe komt dat? Als er in België maar 1 supermarkt zou zijn, dan zouden de prijzen wel al hoger liggen. Door de competitie op de markt tussen de verschillende winkels gebeurd dit niet. Uiteraard is dit voor de klant een voordeel.

Dit is heel slecht voor de supermarkten. Neem nu bijvoorbeeld de colruyt. Hun marktaandeel stijgt, ze krijgen dus meer klanten. Toch maken ze minder winst. Dit is omdat ze knippen in hun marges. De Carrefour of Delhaize hebben dan weer minder klanten. Zij moeten hun inkomsten verhogen maar dit kan niet door de prijzen te verhogen. Hierdoor moeten ze met minder inkomsten, meer kosten betalen. Nu gaan deze winkels een aantal producten verlagen in prijs waardoor hun marktaandeel stijgt.

Is er beterschap in zicht?

Neen, de prijzen moeten nog meer omhoog. Dit is een inhaalbeweging die we ten opzichte van het buitenland nog moeten maken. Als we kijken naar hoe de prijzen voor grondstoffen stijgen, dan betekent dit niet veel goeds. Ook gaan de prijzen voor voeding blijven stijgen. Echter gebeurd dit langzamer.

We denken dat deze prijzen verder niet direct zullen dalen. Onze loonbrief daalt ook niet dus er is geen reden voor de prijzen om te dalen.

bron: foto door valeria_ aksakova van freepik

Waarom stijgen prijzen niet in alle supermarkten hetzelfde?

DIt komt omdat ketens de prijsverandering niet onderling afspreken. Delhaize verhoogde bijvoorbeeld eerder dit jaar de broodprijs, terwijl andere dit nu pas doen. Ook stijgt bij Aldi de kip terwijl dit bij andere ketens minder of niet is. Sommige winkels worden gedwongen hun prijzen te verhogen door stijgende kosten van leveranciers. Zo zie je ook dat winkels met een kleiner aanbod aan bepaalde producten de prijzen minder moeten laten stijgen.

Dit zien we bij de Lidl. Zij verkopen maar 1 soort boter en dat is hun huismerk. De andere ketens verkopen verschillende merken. Lidl heeft zijn prijs kunnen verlagen terwijl andere ketens deze moeten verhogen. Hierdoor heeft de Lidl een groter volume in de verkoop van boter en kunnen ze lagere prijzen afspreken met de leverancier hiervan.


« Kan je gezond zijn door ongezond te eten en regelmatig te sporten? Hoe werkt de nutri-score van voeding? »