JYSK is een Deense retailer die “meubelen voor het huis” verkoopt, zoals matrassen, bureautafels, zetels, decoratie, enzovoort. JYSK opende pas in 2017 een eerste vestiging in België, maar telt intussen al meer dan 40 winkels. Niet enkel in ons land, maar ook in het buitenland groeit JYSK razendsnel: elke week opent wel ergens ter wereld een nieuwe JYSK winkel. Maar wat is dan precies het geheim achter de indrukwekkende groei van JYSK?
JYSK bestaat pas sinds 1979 en werd opgericht door Lars Larsen in Aarhus, Denemarken. Larsen overleed in 2019 op 71-jarige leeftijd en was op dat moment een van de rijkste Denen.
In 1984 opende JYSK zijn eerste buitenlandse winkel in Duitsland, maar door de typische Scandinavische uitstraling van de meubels, breidde JYSK in de jaren ‘80 vooral eerst in en rond Scandinavië verder uit. Zo opende eveneens in 1984 een winkel in Groenland, in 1986 in de Faeröer Eilanden, in 1987 in Ijsland, en in 1988 in Noorwegen. Sinds zijn ontstaan maakte JYSK een onwaarschijnlijke groei door, en opereert het nu wereldwijd in ongeveer 50 landen met meer dan 3000 vestigingen.
Een leuk weetje: dankzij die typische Scandinavische uitstraling wordt JYSK ook wel eens de “Deense IKEA” wordt genoemd.
Het succes van JYSK wordt toegeschreven aan het ondernemerschap van de oprichter, Lars Larsen. Hij legde een sterk fundament voor JYSK door te kiezen voor relatief kleine winkels, de juiste producten aan de juiste prijs, en zijn bereidheid om berekende risico’s te nemen. Doordat Larsen tot aan zijn overlijden in 2019 mee aan boord bleef, werd deze visie tijdens het volledige bestaan van JYSK uitgedragen. Volgens de CEO die het roer overnam van Larsen, Jan Bøgh, focust JYSK zich daarom tot op de dag van vandaag nog steeds op deze het creëren van goede strategieën zodat JYSK aantrekkelijk blijft voor zowel klanten als werknemers.
JYSK staat doorgaans al gekend voor hun kleinere winkels in vergelijking met concurrenten, maar nog meer sinds hun eerste “city-concept store” in 2015 het daglicht zag in Stockholm. Met dit concept lanceerde JYSK kleine winkels in stadscentra of winkelcentrums. Andere winkels in de meubelsector kiezen niet gauw voor kleine vestigingen, omdat producten doorgaans veel plaats innemen en mensen graag voldoende tijd spenderen om de producten te bekijken. Dit concept was echter een schot in de roos, omdat mensen JYSK vaker in het straatbeeld zagen en de naamsbekendheid aanzienlijk verhoogde.
Ook al geloofde Lars Larsen in “de juiste producten voor een juiste prijs” en wordt die visie vandaag de dag nog steeds uitgedragen, de outlet van JYSK laat het toch toe om kwalitatieve producten aan een aantrekkelijke prijs te kopen. Daarnaast vind je op de website van JYSK producten terug met een label “Everyday Low Price”, m.a.w. producten die altijd vriendelijk geprijsd staan.
Op deze manier bereikt JYSK meer potentiële klanten uit alle lagen van de bevolking. Daarnaast zorgt het er op deze manier voor dat er beweging blijft in de voorraden, zodat het assortiment vernieuwend kan blijven.
Heb je alle flyers van de winkel van JYSK gezien? Je kan altijd nog speciale aanbiedingen vinden van andere winkels. Dit door te klikken op het logo van één van de winkels die onderaan staan aangegeven. Als je dit doet, dan zie je al hun promotie flyers en aanbiedingen.
Mit der Entwicklung des Internets ist das Einkaufen viel einfacher und zugänglicher geworden. Das Online-Shopping bietet viele Vorteile, die immer…
Manchmal scheint das Leben ein endloser Kreislauf von Verpflichtungen und Stress zu sein. Doch nach einem anstrengenden Tag haben Sie sich eine…
Der Sommer bringt Sonne, Hitze und die Möglichkeit, Aktivitäten im Freien zu genießen. Aber damit einher geht auch manchmal eine unerträgliche Hitze.…
Unterschiedliche Vorlieben und spezifische Anforderungen. Manche mögen 5-Sterne-Hotels mit All-Inclusive-Service, während anderen ein einfaches…